გაერთიანებული სამეფოს ავიაკომპანია easyJet-მა დადო პარტნიორობის ხელშეკრულება ამერიკულ სტარტაპ JetZero-სთან, რათა რევოლუცია მოახდინოს საჰაერო მოგზაურობის ინდუსტრიაში. ორივე კომპანია, მათ მრავალ პარტნიორთან ერთად, იმუშავებს წყალბადზე მომუშავე თვითმფრინავის შექმნაზე.
ცნობილია, რომ ტრადიციულ თვითმფრინავებს აქვთ მაღალი ნახშირბადის ემისიები და ასევე შეზღუდული აეროდინამიკური ეფექტურობა. 2018 წელს კომერციულმა ავიაციამ სათბურის გაზების გლობალური ემისიების თითქმის 6% შეადგინა. ეს წვლილი ანთროპოგენურ გლობალურ დათბობაში შეფასებულია 5,1%-ით 21-ე საუკუნის პირველი ორი ათწლეულის განმავლობაში. ამ საგანგაშო ფაქტის წინაშე მრავლდება ინიციატივები, რომლებიც მიმართულია სამოქალაქო თვითმფრინავების დიზაინის გაუმჯობესებაზე. ბოლო რამდენიმე წლის განმავლობაში JetZero იყო ყურადღების ცენტრში მისი შერეული ფრთების თვითმფრინავის პროექტისთვის. მოსალოდნელია, რომ მისი თვითმფრინავები გაცილებით ნაკლებ საწვავს მოიხმარს, ვიდრე თანამედროვე თვითმფრინავები.
როგორც JetZero თავის თავს აღწერს, „ის აერთიანებს ღრმა საავიაციო ცოდნას ინოვაციურ სამეწარმეო სულთან“. დამფუძნებელი და ინჟინერიის ექსპერტი მარკ პეიჯი, McDonnell-Douglas-ისგ უნდის წევრებთან, ბობ ლიბეკთან და ბლეინ როდონთან ერთად, იყვნენ პიონერები ულტრაეფექტური Blended Wing Body-ს (BWB) შექმნაში. მარკ პეიჯმა მოგვიანებით დააარსა DZYNE Technologies, სადაც NASA-სთან თანამშრომლობით BWB დიზაინის პოპულარიზაცია განაგრძო. მას შემდეგ, გუნდი გაიზარდა და მოიცავდა კონსულტანტების, თანამშრომლებისა და პარტნიორების მნიშვნელოვან ჯგუფს, რომლებსაც აქვთ გამოცდილება და ვალდებულება ამ მისიის განსახორციელებლად. ისინი მჭიდროდ თანამშრომლობენ აშშ-ს საჰაერო ძალებთან, NASA-სთანდა FAA-სთან, რათა მოემზადონ BWB-ის ამოქმედებისთვის.
ეს ფუტურისტული მფრინავი ფრთის თვითმფრინავი გვპირდება უფრო დიდ აეროდინამიკურეფექტურობას, ნაწილობრივ მისი კორპუსის ფორმის და უფრო თხელი ფრთის დიზაინის წყალობით. JetZero-ს თანახმად, მან უნდა მიაღწიოს 50%-ით დაბალ საწვავის მოხმარებას და გამოიმუშაოს ნაკლები გამონაბოლქვი, ვიდრე ჩვეულებრივი თვითმფრინავი, რომელსაც აქვს ფიუზელაჟის და ფრთების ცალკეული ნაწილები. სტარტაპი უკვე მუშაობს აშშ-ს საჰაერო ძალებთან, NASA-სთან და FAA-სთან თანამშრომლობით და გეგმავს 6 წლის განმავლობაში გამოუშვას საშუალო დონის კომერციული მოდელი, რომელიც ასევე უნდა მუშაობდეს წყალბადზე ან SAF-ზე(მდგრადი საავიაციო საწვავი).
ასეთი თვითმფრინავის შესაქმნელად აშშ-ს საჰაერო ძალებმა, NASA-მ და FAA-მ უკვე გამოიყო $235 მილიონი. მოსალოდნელია, რომ თვითმფრინავი, გარდა საწვავის მოხმარების ნახევარისა, ტრადიციულ მოდელებთან შედარებით შეამცირებს მავნე ნივთიერებების გამოყოფას ატმოსფეროში.
„შესაძლებლობა იმისა, რომ თვითმფრინავები იმუშავებენ SAF-ით ან წყალბადით ძალიან მნიშვნელოვანია და სხვა პარტნიორებთან ერთად, მომდევნო წლებში, მოუთმენლად ველით JetZero-სთან მუშაობას საერთო მიზნის მისაღწევასდ, რომელიც მიზნად ისახავს საავიაციო ინდუსტრიის უფრო მდგრადი განვითარების უზრუნველყოფას“, – განაცხადა easyJet-ის მთავარმა ოპერაციულმა დირექტორმა დევიდ მორგანმა.
ამ რევოლუციური თვითმფრინავის პროექტის დაპირების გათვალისწინებით, ევროპის წამყვანმა ავიაკომპანია easyJet-მა გადაწყვიტა შეუერთდეს JetZero Airlines-ის სამუშაო ჯგუფს. როგორც ამ თანამშრომლობის ნაწილი. easyJet ინვესტირებას ახორციელებს პროგრამაში, რომელსაც შეუძლია მნიშვნელოვნად შეამციროს ავია ინდუსტრიის ნახშირბადის კვალი.
აღსანიშნავია, რომ JetZero-ს მიერ შექმნილ სამუშაო ჯგუფში easyJet-ის ინტეგრაციის შესახებ ინფორმაცია გავრცელდა Alaska Airlines-ის განცხადების შემდეგ, რომელიც ძირითადად ოპერირებს ჩრდილოეთ ამერიკაში. მიმდინარე წლის აგვისტოში Alaska Airlines-მა განაცხადა, რომ იგი თანამშრომლობს კალიფორნიის სტარტაპთან JetZero-სთან.
ავიანიუსი